Waarom heb je gekozen voor het onderwijs?
“Toen ik zelf op de basisschool zat, zag ik dat juffen en meesters aan het einde van het jaar chocolade cadeau kregen. Toen dacht ik: dat wil ik ook wel! Maar de gedachte is daarna ook gebleven. Op de middelbare school heb ik er meer over nagedacht en besloten dat dit echt is wat ik wilde gaan doen.”
Hoe kwam je op het idee om je kinderboek ‘Sula de Verdrietige Paddenstoel’ te schrijven?
“In het laatste jaar van mijn mbo-opleiding had ik de opdracht een Kamishibai te maken, een Japanse vertelplaat. Zo ontstond Sula, maar toen was het dus nog maar één pagina. Daarna had ik een tussenjaar en ontstond het idee om de plaat uit te bereiden tot een prentenboek. Daarin werd ik ook gestimuleerd door verschillende mensen, zoals mijn moeder. En door mijn goede vriendin Rinia, die vervolgens ook corrector werd voor mijn boek. Ik noem ‘Sula’ nu een voorleesboek of een kinderboek, omdat er naast de plaatjes ook tekst in het boek zit en het geschikt is voor kinderen van verschillende leeftijden, want thema’s als afwijzing en zelfacceptatie kunnen spelen in alle klassen.”
Hoe reageren kinderen op het boek?
“Ik heb het boek aan verschillende klassen en leeftijden en op verschillende scholen voorgelezen. Kinderen worden helemaal meegenomen in het verhaal en sommige dingen vinden ze grappig. Als Sula wordt weggestuurd uit het dorp reageren kinderen met: ‘maar dat mag toch niet!’ Het einde van het boek vinden ze leuk en daarna vinden ze het jammer dat het verhaal is afgelopen.”