Noodzaak lessen in Digitale geletterdheid voor speciaal onderwijs
Digitale geletterdheid is binnen de huidige maatschappij noodzakelijk. Kinderen groeien ermee op en moeten er mee leren omgaan. SLO presenteert het daarom als verplicht onderdeel van het kerncurriculum, naast rekenen, Nederlands, Engels, en burgerschap.
Leerlingen in het speciaal onderwijs zijn vaak nog kwetsbaarder dan leerlingen in regulier onderwijs. Het begrip van- en de omgang met de digitale wereld is net even anders dan bij andere leerlingen. Zaken als privacy, online contact en interpretatie zijn bijvoorbeeld aspecten die gevoeliger kunnen liggen. Verleidingen zijn bovendien vaak nóg verleidelijker. Zo toont onderzoek aan dat leerlingen binnen het speciaal onderwijs vaker slachtoffer zijn van cyberpesten, manipulaties en online seksueel misbruik. Het is om deze redenen de hoogste tijd dat ook deze leerlingen worden onderwezen en ondersteund.
Onderzoek mediawijsheid voor speciaal onderwijs
Binnen het onderzoek van Digiwijzer in samenwerking met De Koetsveldschool zijn ruim 100 scholieren en leerkrachten uit het speciaal onderwijs ondervraagd. Daarnaast werden observaties, interviews en testlessen ingezet. Uit de resultaten zijn de speciale behoeften, eisen en wensen van deze leerlingen in kaart gebracht. Op basis hiervan is vervolgens onderzoek gedaan naar de bestaande Digiwijzer leerlijn en hoe deze kon worden aangepast op speciaal onderwijs.
Inclusief en divers lessenpakket voor ZML scholen
Vanuit de onderzoeksresultaten wordt de Digiwijzer leerlijn nu ook beschikbaar gemaakt voor het speciaal onderwijs. Daarbij wordt rekening gehouden met mogelijke niveauverschillen tussen leerlingen in een klas en tussen leerjaren. Met deze speciale leerlijn wordt meer inclusie en kansengelijkheid binnen het onderwijs gerealiseerd. De leerlijn Digitale geletterdheid voor het speciaal onderwijs is geschikt voor cluster 2, 3 en 4 leerlingen vanaf SO ZML niveau 4 tot en met VSO ZML niveau 16.